Hem encetat el segon trimestre i cap al final del gener tindrem el segon control de lectura. Aprofitant que 2010 ha estat declarat Any Internacional de la Biodiversitat, he triat en aquesta ocasió el tema de la diversitat cultural. Perquè la defensa del medi ambient és qüestió d'icebergs, tigres de bengala i capa d'ozò però també de cultures, de pobles, de llengües i costums que desapareixen. L'èsser humà té una cara depredadora que no sols ha alcançat a les altres espècies vives, sinó també a la pròpia espècie humana. Som líders en expoli, extermini, segregació de les comunitats humanes, reduïnt infinitament la diversitat cultural del planeta al llarg de la Història.
La reflexió filosòfica no ha estat aliena a aquest fenòmen que adquirí un caire important arran de la Conquesta i Genocidi d'Amèrica (quin eufemisme l'expressió "descobriment" que gastem habitualment!!). En aquest moment Europa obrí els ulls a un Nou Món i començà la reflexió antropològica sobre la cultura i els valors i sobre les maneres de veure i relacionar-se amb comunitats culturals diferents, amb l'alteritat (alter = altre), sobre qui i com som els humans. L'article que llegireu s'anomena ¡Tan iguales, tan diferentes! i ha estat escrit per Vicente Vilana. Forma part de l'obra col.lectiva Lecturas para estrenarse en Filosofia editada per Diálogo en València i que podeu trobar a la biblioteca del centre.
Prepareu el treball amb temps i utilitzeu les tècniques adequades.
- No subratllar massivament, sinó fer anotacions al marge dels pàrrafs que indicaquen el contingut (per exemple, concepte/ definició de ..., causes de ..., conseqüències, tesi o idea fonamental, arguments per a ..., exemple, posició "-isme", etc.)
- Esquematitzar el contingut a partir dels conceptes i idees fonamentals i secundàries. Vos servirà d'ajuda usar el document anexe sobre els continguts i tenir en compte el tipus de control.
- Utilitzeu els materials complementaris que se vos faciliten per aprofundir en la comprensió dels continguts al bloc i també les pàg. del llibre 29-32 contenen explicacions útils de les diferents posicions i una activitat per practicar amb textos.
- Estudiar de manera memorística no és adequat a un control pràctic
- Aquesta presentació de la professora Cati Rojas vos pot servir d'ajuda.
Publica un comentari a l'entrada