Ana Estela i Gallach
Font
Les arts de la seducció són moltes i complexes, però una de les ferramentes més virtuoses és el nostre llenguatge. El nostre cos, els gestos, l'entonació de les paraules són mecanismes amb els quals intentem persuadir als altres per acostar-los als nostres interessos i idees.

Els sofistes, els educadors de la ciutadania atenesa a l'originària democràcia del segle V a C., defensaren que, no un altra sinó aquesta era la única utilitat del llenguatge humà: la paraula no podia descriure la realitat, la veritat sinó sols seduir als altres, inclinar-los a la nostra perspectiva, posar-los del nostre costat. No se li escaparà a ningú de vosaltres la multitud d'avantatges que podem aconseguir amb aquest ús del llenguatge... El problema és que els altres també les utilitzen i tal vegada de manera més conscient i experta que nosaltres, de tal manera que acabem fent, comprant i pensant el que a ells i elles els interessa. 

No entrarem ara a la forta crítica de Plató contra els sofistes i la seua defensa de la veritat contra la seducció, sinó que descobrirem algunes trampes i enganys típics del nostre llenguatge persuassiu, que els lògics anomenen fal.làcies, per què no vos enganyen ni vos deixeu enganyar.


Vos propose el següent PRODUCTE FINAL

UN VÍDEO DE PRESES FALSES!

Organització: Grups de 3/4 alumnes amb diferents competències.

Quin serà el tema d'aquest vídeo?  Les fal.làcies en la societat actual.

Quin és l'objectiu? Mostrar que les fal.làcies estan presents en la vida quotidiana: en la publicitat, als discursos polítics, a les nostres converses, a la literatura i a les discusions diàries per conscienciar d'aquestos enganys argumentatius amb els quals ens manipulen i manipulem als altres.
  • En concret el vostre vídeo ha de mostrar i explicar 3 fal.làcies. Podeu usar material real o fictici. Es possible inventar aquestos "moments audiovisuals" d'un spot, un diàleg, un miting o discurs polític o simplement buscar els fragments o imatges reals.
  • El vídeo tindrà sempre dues parts: les preses falses i l'explicació de les incorreccions argumentatives o fal.làcies que es cometen per part dels alumnes. 

Tasques:
Hi ha una tasca prèvia d'investigació i estudi de les fal.làcies que vos ha de conduir a seleccionar sobre quines 3 aneu a treballar. 
Necessitareu llegir, resumir i comprendre les fal.làcies per poder desprès usar aquesta informació al vídeo.

Recursos:
Llibre de Filosofia, ed. Diálogo. Vol. I.
Angelus Novus
Bípedos implumes buscan logos





Dissenyareu el vostre audiovisual segons una idea prèvia -si usareu materials reals o ficticis-. Finalment haureu de gravar o muntar tot el material. 

Dossier de treball
Rúbrica per a l'avaluació del treball


0 Responses

Publica un comentari a l'entrada