Ana Estela i Gallach
Ja fa uns quants anys, a l'estiu al Mundial dels grans triomfs espanyols i de Shakira (no com ara que hem caigut en el descrèdit com en tants i tants assumptes), em vaig quedar atònita front a la TV al veure com un polp es convertia en un fenòmen de masses.

Per si vos en haveu oblidat del pobret polp Paul ací el teniu en vídeo. Però a més a més fins i tot té pàgina en Wikipèdia!



Vos demane ajuda per resoldre les preguntes que em vaig fer aquell dia:
  • Seguint vivint en una societat mítica?
  • Es comparable el polp Paul a l'actualitat amb Hèrcules, Zeus o Tor per als grecs o els pobles del Nord?
  • No estem al  món de la lògica, de la ciència i de la tecnologia on aquestos "contes" s'han esvaït? A un món on ja som racionals, crítics i lliurepensadors?

Feu una mini-investigació sobre els mites per tal d'ajudar-me, per favor. Podeu utilitzar els apartats corresponents del vostre llibre de text i la lectura d'aquest fragment.

"El pensamiento filosófico surgió hace dos mil quinientos años, en contraste con el pensamiento arcaico, que había permitido a los humanes orientarse en el mundo durante los milenios precedentes. A su vez, el pensamiento arcaico no era sino la elaboración de ideas e impulsos cuyos orígenes pueden ser bus-cados en las épocas prehistóricas en que nuestros remotos antepasados aprendían a articular lingüísti-camente el mundo que los rodeaba... Sería erróneo suponer que el pensamiento arcaico fue más tarde completamente desplazado por el filosófico o el científico. En la historia intelectual de la humanidad un nuevo tipo de pensamiento no desplaza nunca del todo al anterior, sino más bien se superpone a él.
Nuestra manera de pensar en un momento dado consta de muchos estratos, como una cebolla. En el centro están los más primitivos impulsos e intuiciones, que se formaron a través de muchos millones de años de evolución biológica. Otras capas representan estratos arcaicos de pensamiento, seguidas de capas más externas de pensamiento filosófico y científico. Los métodos formales e informáticos característicos de nuestro tiempo son como la piel de la cebolla. Constituyen la parte más visible y característica de nuestra cultura, pero sería ingenuo confundir la cebolla con su piel."

JESÚS MOSTERIN, Historia de la filosofía, Tomo I, Alianza,
0 Responses

Publica un comentari a l'entrada